Tuesday, May 26, 2020

HORMON OKSITOSIN BANTU CETUS BUKAAN JALAN BERSALIN DENGAN LEBIH MUDAH


Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Post kalini nak berkongsi tentang induce- cara semulajadi dan kaitannya dengan rasa gembira. Kenapa ada yg dh berusaha buat mcm-mcm tapi takde progress dan ada yg perasan sakit contraction boleh datang dan tiba-tiba hilang.

Bila kita bercakap tentang induce labour dengan cara/kaedah yang lebih semulajadi, mungkin ramai dari kita (ibu-ibu) boleh listkan banyak cara/kaedah kan.

Kalau kita google sekalipun, kita akan temui banyak sangat cara dari segi pemakanan dan juga senaman atau aktiviti pergerakan fitrah seperti banyakkan berjalan, mencangkung (jalan itik/squat) tp ada satu perkara yang kita terlepas pandang iaitu hormon oksitosin.

Kita boleh buat apa sahaja yg kita suka dan selesa tapi pastikan dalam keadaan gembira dan elakkan stress, sebenarnya ini yang paling penting.

Dalam kelas hypnobirth yang najah sertai sekitar tahun 2015 memang masih ingat macam mana perasaan takut tu diganti perlahan-lahan dengan perasaan suka, teruja untuk lalui proses kelahiran kerana ianya sangat membantu diri sendiri lebih relax dan dikenalkan dengan beberapa jenis hormon yang terlibat, apa fungsi hormon ni dalam badan dan peranannya ketika proses bersalin nanti. Memang rasa "wow" sangat, hebatnya badan kita ni Allah cipta memang boleh lalui proses bersalin dengan tenang dan mudah.


HORMON SEMULAJADI OKSITOSIN

Oksitosin juga dikenali sebagai hormon cinta/sayang dan dalam proses kelahiran ianya berfungsi untuk membuatkan rahim kita berombak (contraction) dan bermulanya fasa kelahiran. Sebab tu penting ibu-ibu yang sedang menunggu hari untuk elakkan stress yang melampau, usaha wujudkan suasana gembira untuk sambut kedatangan bayi.

Nasihat najah, ibu-ibu yang berusaha utk induce baby dngn cara lebih semulajadi samada berjalan, squat, turun naik tangga dan apa saja sekalipun, buatlah dengan rasa gembira, try senyum untuk rasa lebih tenang, banyakkan dengar dan tengok video kelahiran yang gembira(happy birth story) dan banyakkan berdoa yg baik-baik.





Kalini najah nak share tentang kelahiran dr ibu gdm yang kena bersalin pada tarikh due di HSAJB.


SERAH DIRI DAN BELUM ADA TANDA
Sebelum tarikh serah diri memang selalu adanya conversation antara kami berdua cuma pd haritu najah highlightkan beberapa tips yang penting dan paling utama iaitu happy dan jangan stress.







Hari isnin, sehari sebelum tarikh due date. Malam sebelum bersalin masih sempat berbalas dm.


GRAVITI, HAPPY SANGAT MEMBANTU BABY "KELUAR"
Pagi selasa tu teringat juga mcm mana agaknya, ada progress atau tidak, nak msg takut kacau mood/ kawan dkt sana tu stress, jd kita doakan yg terbaik. Sebab najah pun klu org asyik tanya mcm mana, ada rasa sakit tak etc pun boleh stress, lol


Nampak kan, mommy ni usaha sehabis baik, good job mommy .


 Alhamdulillah, another happy birth story.

Tugas kita mencari ilmu, dalam hadith nabi pun ada mention siapa nak kan dunia hendaklah dia berilmu, siapa nak kan akhirat hendakla dia berilmu. Dengan ilmu kita beramal- usaha sehabis baik dan serahkan semua pada-Nya.

Moga perkongsian kalini pun dpt membantu juga para ibu diluar sana yg sedang menunggu hari.

Love,
Najah Shakila.




No comments:

Post a Comment

-Terima Kasih-



Imam Hasan Al-Basri
"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu. Bukan juga yg paling soleh dlm kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah org yg memberi peringatan"